Wednesday

Emotional Freedom Technique (EFT)

Kanida-Q Management and Training Centre menganjurkan kursus EFT. Anda hanya perlu beberapa jam untuk belajar EFT. Setelah itu, anda akan mampu untuk mengamalkan EFT untuk menghilangkan berbagai masalah emosi, membantu menyembuhkan berbagai penyakit fisikal serta mengembangkan potensi diri anda. Setelah anda menguasai EFT, anda juga boleh membantu menyembuhkan orang lain atau mengajarkannya kepada siapapun yang memerlukannya.

Emotional Freedom Technique (EFT) adalah sebuah terapi psikologi praktik yang dapat menangani pelbagai jenis penyakit, samada penyakit fisikal mahupun penyakit berkaitan psikologis (masalah minda dan emosi). Dapat dikatakan EFT adalah versi psikologi dari terapi akupunktur yang menggunakan jarum.

EFT tidak menggunakan jarum, melainkan dengan menyelaraskan sistem energi tubuh pada titik-titik meridian di tubuh Anda, dengan cara mengetuk (tapping) dengan hujung jari. Teknik ini sangat mudah dipelajari dan dapat diterapkan di mana sahaja, untuk siapa sahaja.

Menurut teori ilmu EFT, penyebab segala emosi negatif adalah terganggunya sistem energi tubuh. Dan emosi-emosi negatif yang tak terselesaikan, menjadi penyebab utama kepada hampir semua penyakit fisikal kita. Sedangkan kaedah penyembuhan barat ketika ini masih mengabaikan fakta bahawa emosi negatif adalah penyebab dari 85% penyakit fisikal. Sebab itulah mengapa EFT sering kali berjaya pada keadaan-kedaan yang tidak dapat ditangani dengan terapi atau perubatan konvensional.

Gary Craig, pengasas EFT tidak mendakwa bahwa EFT itu sempurna. Tetapi pada banyak keadaan, EFT bekerja sangat cepat dan dengan hasil menakjubkan. EFT sering kali berhasil menyembuhkan pada ketika teknik lain tidak boleh.

Beberapa masalah yang boleh diselesaikan dengan EFT antara lain: Kecemasan, Kemarahan, Compulsive Behavior, Panic disorder, ketagihan (rokok), Stress dan Depresi, Trauma, Ketakutan dan Phobia (ketinggian, binatang, atau benda tertentu), Kecemasan di tempat umum, gementar berucap di khalayak ramai, Sakit Kepala / Migrain, Menghilangkan keyakinan negatif, Perasaan malu / bersalah, Insomnia, Kekecewaan atau sakit hati, Peak Performance, Masalah seksual, Masalah pada anak atau wanita, Kanser, Allergi dan masalah lainnya.

Sejarah Singkat EFT

Boleh dikatakan, EFT adalah versi emosional dari akupuntur. bezanya, EFT tidak menggunakan tusukan jarum, cuma hanya ketukan ringan dengan hujung jari. Teknik penyembuhan akupunktur sendiri sudah dikenali lebih dari 5000 tahun. Dr. John Diamond menulis tentang hubungan “sistem energi tubuh” dengan gangguan psikologi. Dari konsep ini dilahirkan cabang baru dari ilmu psychology, iaitu Energy Psychology.

Dr. Roger Callahan, seseorang yang juga sudah lama mempelajari sistem energi tubuh menciptakan teknik terapi yang kontroversi yaitu Tought field Therapy (TFT) atau juga dikenal sebagai Callahan Technique.

Pada ketika itu tahun 1980 Dr. Callahan sedang menangani seorang bernama Mary yang mengalami sakit kepala berpanjangan dan mimpi buruk yang menakutkan kerana fobia terhadap air yang sangat parah. Hingga suatu hari, Dr. Callahan mencuba cara terakhir diluar batas ilmu psikoterapi. Dengan pengetahuan “sistem energi tubuh” yang diketahuinya, beliau mengetuk (tapping) dengan hujung jarinya ke bahagian bawah mata. Setelah pulang Mary melaporkan phobianya hilang dan dia berani mendekati kolam air dan memercikan air ke mukanya tanpa rasa takut. Sakit kepalanya hilang demikian juga dengan mimpi buruknya. Dari situlah Dr. Callahan mengembangkan Tought field Therapy (TFT).

Murid pertama yang mempelajari teknik TFT daripada Dr. Callahan adalah Gary Craig. Kerana tekniknya dirasakan rumit, Gary Craig mempermudahkan TFT menjadi teknik yang lebih mudah dipelajari tapi tetap efektif. Teknik yang dikembangkan oleh Gary Craig inilah yang dinamakan Emotional Freedom Technique (EFT). Gary Craig memperkenalkan teknik ini ke seluruh dunia. Dan pada pada satu ketika beliau menawarkan untuk melakukan terapi kepada para veteran perang Vietnam di VA (Veteran Administration) yang sudah puluhan tahun menderita Post traumatic Stress Disorder (PTSD). Dalam 6 hari Gary berjaya membebaskan 20 orang veteran dari penderitaan puluhan tahun kerana perang Vietnam.

Prinsip Kerja EFT

EFT merupakan teknik akupunktur versi emosional. Berbeza dengan teknik akupuntur pada umumnya yang menggunakan jarum, EFT menggunakan tapping (ketukan ringan) dengan jari di 18 titik meridian tubuh untuk mengatasi hampir semua hambatan emosi dan fisikal. Ya, memang hanya ada 18 titik yang perlu pelajari dalam EFT. Anda tidak perlu mempelajari 300 titik akupuntur yang menggunakan jarum.


Ketika seseorang mengalami hambatan emosional seperti marah, kecewa, sedih, cemas, stress, trauma dsb., aliran energi di dalam tubuh yang melalui titik meridian tubuh akan terganggu. Dan untuk menghilangkan hambatan-hambatan emosi di atas, kita perlu memperbaiki gangguan aliran di titik meridian dengan cara mengetukkan jari dengan cara tertentu sesuai teknik EFT.


Untuk melakukan ketukan pada 18 titik meridian tubuh hanya memerlukan 4 prosedur yang sederhana dan mudah diingat, yang dinamakan resepi asas (basic recipe). Prosedur ini dapat digunakan untuk mengatasi hampir semua masalah emosi negatif dan fisikal. Sangat mudah untuk belajar EFT, anda hanya memerlukan beberapa jam sahaja.

Kelebihan EFT dibandingkan teknik terapi lainnya adalah :

*Menyembuhkan dengan sangat cepat. Anda tidak perlu menghabiskan waktu berbulan-bulan atau bertahun-tahun untuk menyembuhkan gangguan emosional yang boleh lenyap dalam tempoh minit atau jam dengan EFT.

*Sering kali EFT hanya memerlukan satu atau dua sesi sahaja untuk mendapatkan kesembuhan, dan kadang-kadang terjadi secara terus.

*Oleh sebab emosi negatif boleh dihilangkan dengan EFT, maka masalah-masalah fisikal mulai hilang dengan sendirinya. Menurut pengalaman para pengguna EFT, sakit migraine puluhan tahun, sakit punggung, kanser dan gejala-gejalanya, komplikasi ginjal, lever, dan lain-lain boleh sembuh dalam masa yang singkat.

*Walaupun EFT tidak bekerja 100%. Tetapi biasanya bekerja baik dan hasilnya kadang-kadang menakjubkan.

*EFT sangat lembut dan sering mencapai penyembuhan dengan sedikit atau tidak ada merasa sakit sama sekali.

*Tidak memerlukan alat bantu seperti jarum, ubat dan herba.

*Disokong oleh banyak penelitian ilmiah

*Digunakan oleh lebih dari 100.000 pengamal (practitioner) di seluruh dunia

*EFT sangat sederhana dan mudah dipelajari, bahkan anak-anak pun boleh melakukan teknik EFT sendiri.

*Teknik penyembuhan konvensional hanya mengatasi hambatan fisikal. Tapi EFT dapat mengatasi baik hambatan-hambatan fisikal mahupun emosional.

*EFT dapat dilakukan dimana sahaja dan pada bila masa sahaja.

*EFT bersifat kompatibel dan tidak bertentangan dengan penyembuhan medik. Tetapi EFT dapat membantu percepatan proses penyembuhan medik.

*Dapat digunakan untuk menterapi diri sendiri dan orang lain

EFT dan Hypnosis

Meskipun secara tekniknya berbeza, EFT dan Hypnosis punya persamaan dalam prinsip bahawa masalah emosi boleh menyebabkan gangguan fisikal. Itulah sebabnya para terapist dan konsultan pengembangan diri sering menggunakan EFT sebagai terapi utama maupun pelengkap setelah hypnotherapy.

Para hypnotherapist ketika ini umumnya juga menguasai EFT dengan sangat baik, kerana mereka tahu walaupun hypnosis sangat efektif, hypnosis tidak boleh diterapkan pada semua orang. Misalnya untuk menyembuhkan bayi dari fobia atau trauma, sangatlah sukar atau bahkan tidak mungkin menghipnotis bayi. Namun EFT boleh.

EFT juga boleh digunakan untuk penyembuhan jarak jauh yang mana hypnosis tidak boleh. Dengan terapi EFT jarak jauh, anda boleh membantu menyembuhkan keluarga atau rakan anda yang sedang sakit.

Anda boleh belajar EFT dengan cara berikut ini:

1. Kunjungi Website Pengasas EFT

Anda boleh belajar EFT langsung dari pangasasnya. Kunjungi sahaja www.emofree.com. Anda boleh membeli Video Pelatihan EFT yang dibuat oleh Gary Craig, atau mendaftarkan alamat email anda di www.emofree.com untuk mendapatkan Ebook Panduan EFT secara percuma. Baik Video maupun Ebook yang dipublikasikan oleh Gary Craig, semuanya berbahasa inggeris tanpa ada terjemahan Bahasa Melayu.

2. Kursus Emotional Freedom Technique

Kalau anda ingin yang lebih mudah, anda boleh hadir ke Kanida-Q Management And Training Center. Kami akan mengajarkan EFT dalam waktu singkat. Hanya memerlukan sekitar 6 jam untuk menguasai teori dan sekaligus praktikalnya. Dalam kursus singkat ini akan dilakukan terapi secara langsung jika diperlukan. Setelah pelatihan anda langsung boleh mempraktikkannya. Yuran yang dikenakan adalah Rm350.00 termasuk makan dan minum.

3. Mengikuti Kursus Umum

Dari semasa ke semasa, Kanida Q Management ada menganjurkan kursus-kursus umum yang boelh disertai oleh semua orang. Sila dapatkan maklumat bengkel semasa di http://kanidaq.blogspot.com

4. Kursus secara personal. Anda boleh menetapkan tempat dan masa untuk anda mempelajari EFT ini mengikut kesesuaian anda. Jurulatih kami akan menemui anda. Yuran dikenakan adalah RM450.00.

No comments:

Post a Comment